کنترل مقاوم سیستم حرکتی از راه دور با استفاده از نامساوی ماتریسی خطی

thesis
abstract

هدف از بکارگیری سیستمهای حرکتی ازراه دور افزایش کارایی انسان برای انجام عملیات پیچیده در محیط دور از دسترس و یا خطرناک میباشد. در سیستمهای حرکتی از راه دور دوطرفه پسخوردی که از نیروی عکسالعمل محیط عملیات یا تصویر محیط به کاربر انسانی بازگرداننده میشود توانایی کاربر انسانی را در کنترل و هدایت سیستم افزایش میدهد. از اینرو مهمترین اهداف طراحی کنترلکننده برای سیستمهای حرکتی از راه دور دوطرفه تضمین پایداری و تطابق بطور همزمان است. کارایی سیستمهای حرکتی از راه دور دوطرفه در حضور زمان تأخیر کانال ارتباطی توسط معیاری به نام تطابق سنجیده میشود. تطابق توانایی سیستم حرکتی از راه دور برای ارائه دینامیک بدون تغییر از محیط عملیاتی برای اپراتور انسانی است. این توانایی توسط دینامیکهای رباتهای فرمانده و فرمانبر دستخوش تغییر میشود و سبب تغییر در دینامیکهای محیط عملیاتی حس شده توسط اپراتور انسانی میگردد. وجود زمان تأخیر درکانال ارتباطی سبب کاهش حاشیه پایداری وتخریب تطابق (عملکرد) سیستم حرکتی از راه دور میشود. بطور کلی، بهبود پایداری در سیستمهای حرکتی از راه دور، تطابق را کاهش میدهد. از اینرو تضمین پایداری سیستم در حضور زمانهای تأخیر متفاوت درکانال ارتباطی به نحوی که تطابق مناسب میان نیروی اعمالی توسط کاربر انسانی و نیروی انعکاسی از محیط عملیات برقرار باشد، همواره مورد توجه است. در نتیجه کنترل یک سیستم حرکتی از راه دور دوطرفه نیازمند تعادلی شکننده میان دو نیازمندی متضاد تطابق و پایداری است. در این پایاننامه روشی جدید برای کنترل سیستم حرکتی از راه دور دوطرفه با زمان تأخیر متغیر در کانال ارتباطی با استفاده از کنترل مقاوم بر مبنای نامساوی ماتریسی خطی ارائه شده است. در این ساختار کنترلکننده مقاوم در بخش فرمانده قرار داده شده که تنها با دریافت نیروی اعمالی توسط اپراتور انسانی و نیروی عکسالعمل تأخیردار محیط عملیات، سیگنال کنترلی را به شکلی به سیستم فرمانده اعمال میدارد که در حداقل زمان ممکن، امکان ردیابی نیرو و جابجایی فراهم آید. با توجه به وجود عدمقطعیت در کانال ارتباطی و همچنین نویز اندازهگیری همراه با نیروی انعکاسی از محیط عملیات، استفاده از کنترلکننده مقاوم چندمنظوره با راهکاری مناسب به نظر میرسد.در این روش انتخاب توابع وزنی و ضرایب تابع هزینه در کنترلکننده چندمنظوره h2 h? معیار نقشی بسیار موثر در زمان ردیابی سیستمهای فرمانده و فرمانبر، کاهش بیشینه فراجهش و بهبود دیگر مشخصههای زمانی ایفا می- کند. نتایج شبیهسازی بر روی نمونهای از یک بازوی مکانیکی با یک درجه آزادی صحت عملکرد روش پیشنهادی را نمایش می- دهد.

First 15 pages

Signup for downloading 15 first pages

Already have an account?login

similar resources

کنترل ارتعاشات مدل غیر خطی یک سیستم جراحی رباتیک از راه دور دو‌جانبه با بازوی انعطاف‌پذیر

در این مقاله روش جدیدی برای کنترل سیستم‌های جراحی رباتیک از راه دور دوجانبه با بازوی انعطاف‌پذیر جراح ارائه شده است. در این راستا، ساختار دوگانه‌ای از کنترل‌های پس‌خوراند و پیش‌خوراند برای بازوی پیرو انعطاف‌پذیر پیشنهاد شده‌است. این روش، توانایی روش شکل‌دهنده ورودی به عنوان کنترل پیش‌خوراند را برای کاهش ارتعاشات انتهای بازو و کنترل پس‌خوراند بر اساس کنترل‌...

full text

کنترل کننده پیش بین مقاوم برای سیستم های غیر خطی دارای نامعینی با استفاده از نامساوی ماتریسی خطی

یکی از چالش های مهم در کنترل پیش بین مدل‎‎ حضور نامعینی در مدل سیستم می باشد. در این پایان نامه رویکردی جدید در طراحی کنترل کننده پیش بین مقاوم برای سیستم های غیر خطی دارای نامعینی پیشنهاد می شود.

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


document type: thesis

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابل - دانشکده برق و کامپیوتر

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023